Friday, August 8, 2014

Shopping trip ke Tak Bai, Thailand

Posted by itawazilas at 4:51 PM

Salam Jumaat yg penuh barokah......
Ok.. nak amik mood nak story pasal raya.. tapi kali ni citer sebelum raya.. aku dengan cinta hati aku.. heheh.. ok ok.. aku dengan papa.. planning g Tak Bai.. Thailand..

 apa yang best.. hmm.. meh la kita tengok2 gambo Nye dehh!!! 
1st at all.. aku gi cucuk duit.. *baru nk g atm kot... bape byk nak soping.. huhuh... sib baik leh guna duit Malaysia kat sana... leceh la pulop kalau nak tukar duit Baht... Sebenarnya nak masuk ke Tak Bai.. kene masuk ikut Pengkalan kubur.. Bukan rantau Panjang hokek.. sampai Rantau Panjang.... baru ada laluan ke jeti Tak Bai tu...

ok.. beginilah suasana di Pengkalan Kubur.. bagi aku.. tak se best dulu .. dulu suasana lagi best.. takde kedai2 cam ni.. takde bumbung2 gitu.. kedai2 kayu je.. panass tapi best la.. hahaha.. apa yg ada di Pengkalan kubur.. biasa la.. Baju.. toys.. tudung.. toto.. makanan.. dll... serius cakap.. aku lalu jerk.. tak nyinggah pun... ngeeee.... hati da kat Tak Bai kottt...

Ok... lepas da lalu kat laluan jualan tu.. akan ada satu lorong utk masuk ke Thailand melalui Kastam.. tak amik gambo lak .. lalu je.. tak payah takut2 kene check ke apa.. kalau die suh berenti.. berenti je la kan.. kitorang lalu je.. tak de yang pelik pun yg ada kat kitorang.... kuar je lorong Kastam tu.. kene la lalu Kompleks ICQS pengkalan Kubur ni.. apa tu ICQS? aku pun tak tau.. yang aku tau... macam jabatan imigresen la kot.. ke mmg imigresen.. apa2 je lah..  bila da masuk pintu tu..

kene la jalan sikit untuk ke Jeti Sempadan Tak Bai.. ada la signboard ke THAILAND..
Nampak x signboard tu.. yg warna hijau.. tu laluan nak g cop passport la.. kecik dan sempit je.. cer tengok.. lengang jer kan... mmg tadok orang pun.. hmmm... sampai kat kaunter.. pegawai imigresen tanya.. nak dok bape lama.. hehhe.. lama benar plak nak kesana.. kitorang pun bgtau.. tak lama.. ptg kang masuk mesia balik.. beli2 baju dan makanan jer.. pegawai tu senyum je.. die ingt kitorang nak raya sana agaknye.. heheh.. lepas je cop passport.. menapak lagi ke jeti.. tak jauh mane lah.. tapi jangan nak berheel bagai lah kan... hehehe

ok .. ini lah rupanya jeti tu dari arah laut,, aku amik gambar ni masa otw nak balik Malaysia.. tunggu bot tu.. tak sampai 5 minit.. ada aje botnye.. sempat la berselfie dengan laki aku.. check in kat pesbuk..  kekekke.... tak perlu kot nak tepek sini.. hmmm... choiiiii

itulah bot penambang yg aku naik.. harga nya RM1 seorang... memang santai lah g sini.. hehehhe
orang2 kat dalam bot tu.. memang tengok kitorang pelik gila la.. sbb kebanyakkan yg naik ni.. mmg penduduk tempatan la.. yg mmg pengangkutan harian dorang.. kitorang ni je cam pelik nak masuk sana.. hahahah...

ok .. ni dah masuk Tak Bai .. Thailand..
tempat membeli dan belah.. ada lah sekitar tu hajeee... tapi sebelum nak g membeli tu... kene cop passport dulu ok.. arrival!! kang ko masuk Thailand tak cop.. nnt blk mesia tak pasal2 kene patah balik Thailand g cop.. Nampak tak bangunan putih kat pic atas ni.. ha.. ni bangunan baru.. sikit jauh laa dari jeti tu.. penat gak menapak panas2 tu.. kannn... abaikan perempuan yg matanya asyik tgk org jual jer.. hahahha..

 ok... bila dah sampai kat bangunan putih tu.. actually tu bangunan imigresen kerajaan Thailand la tu.. sebelum cop.. kene la isi boring putih tu.. . leceh betui.. tapi nak wat camne.. prosedur... baik pakai border pass je.. tak yah cop pun x pe.. pakai buang je.. sbb expired 6 bulan rasanya...
(terkena kes tahun lepas la.. sbb tak cop masuk Thailand) huhuhhu
 bila da siap urusan cop mengecop... ape lagi.. start your engine... hehehhe.. jamu2 mata tengok gambar la yer..  
 ok.. ni kedai yang ada kat situ.. mcm2 majalah dia jual.. aku ada berkenan 1 majalah.. tapi tak faham la pulak.. gbr di atas adalah majalah kereta yg sedang dibelek laki aku... mmg dasyat2 diorang modify.. hmmm... apa yang ada disana yang sempat aku snap... meh la tgk ok.. sbb aku bukan sepanjang masa pegang hp... camera takde.. nak rembat gak 1 nnt.. huhuhuh

Apakah sayang aku buat tu.. disebalik coklat2 yang warna warni tu... sebenarnya satu meja tu.. penuh dengan bunga api dan mercun.. so.. aku mmg tak amik port sangat.. sukati sayang la nak beli.. huhuh.. aku cuma menjamu mata tengok baju2 dan tudung2 je la.. tengok jee... x beli pun.. hahahha...
 yeahhhh... ini adalah tujuan utama kami ke tak bai... ngeh ngeh ngeh.. iaitu memborong sabun dan bedah.. untuk stok kami selama setahun.. favourite kami laki bini... kitorang pun x pakai facial foam yg jual kat soping mall / supermarket tu.. sbb ini lagi best..
hello.. laki aku jaga personality hokeh.. hidung dia bersih tak de liang2 roma yang terbuka pun.. kalah gak aku.. hehhe..white head ke.. black head ke.. kurang nmpak la.. bohong la kalau aku kata takde kan.. cam aku gak.. ada jerawat x muka tak do kan.. nan hadooo.. hahah...
laki aku seorang metroseksual - jaga imej.. dari hujung rambut sampai hujung kaki.. nnt kita story apa itu metroseksual ok...
nak tau tak kitorang borong apa...
sabun beras 3dz -- ni utk laki aku
sabun gluta 100,000 - 2dz -- ni untuk aku
bedak apa eh.. lupa la plak.. tp mmg fav laki aku la.. sampai 2 botol besar die beli Nye..
aku cam kenan je kat gluta 500,000.. tapi kapsul.. cam tak berani kot nak amik.. ngeee.. seronok gile aku kat tempat tu.. siap bersila lagi.. hehehhe.. belek satu2 jenis sabun...
tungguu... aku dtg lagi tahun depan...
*laki aku kata nak g lagi hujung bulan ogos ni.. sape nak?? leh je kirim.. kekekek...

ehhh.. mane pic2 lain?? sorry laaa.. berbelanja tak hingat dunia.. sampai penat tahap gaban.. gaban pun reti penat.. hahahah.. dah le nak kene menapak cop passport utk kuar Thailand.. waaaaaa... penat nyeee... bulan puasa hokehhh..
dapat minum air sodapnyeeeeee laa... hahaha.. sempat gak beli coke.. bukan utk minum.. sebab tin dia unik tauuu... sampai je jeti Takbai.. terus ada boat.. naik dan rehat tak smpai 5 minit da smpai Jeti sempadan Malaysia - Thailand plak.. kuar tu.. macam biasa la.. kene cop imigresen.. kene lalu balik lorong kastam.. tapi Alhamdulillah.. tak kene check.. kami x bawak ape2 yang mencurigakan tuannn... hehehe...
serius ckp.. mmg tak singgah pun kedai2 kat pengkalan kubur.. penat kottttttt... tak larattt... huhuh
Pesanan : nak keluar dari pengkalan kubur.. akan lalu kastam lagi.. kat sini ikut nasib.. kalau lepas.. Alhamdulillah.. kalau x.. dia suruh buka bonet.. hmmmm...
sesampai nye kami dirumah..  ini adalah antara brg2 yg kami beli... nmpk x botol hijau tu.. itu jus limau nipis tau.. org sana kata.. wat masuk dlm tomyam.. wat air.. mmg mabeles la.. tak yah susah2 nak perah limau.. aku byk beli kepada makanan la.. paste tomyam.. kiranya bahan2 utk masak la...
lupa pulak aku nak snap org jual nasi khaumuk.. org panggil pulut ayam goring.. sodapp nyahhh..
Nampak x buku putih tu.. haaaaaaaa.. bajet burst.. hamek koo.. huhuhuh
apa2 pun.. memang aku berpuas hati sangat2 g sana.. nnt nak g sana lagi time bukan bulan puasa.. ngadap makanan kat sana.. perghhh...
Tak Bai.. akan ku kesana lagiiii...
n3 yg ni.. aku harap dapat membantu siapa2 yg ada hajat nak masuk Takbai... kalau rasa kurang info nya.. maaf la yer... comment je kat ruangan comment..
*abg ipar aku suh g bebila... ajak masuk golok nnt, nk bawak g tpt makan best2.. waa x sabarnye*


0 comments:

 

»Dateen Sewri« Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review