Friday, August 15, 2014

Hidup indah dan bahagia dengan bersyukur

Posted by itawazilas at 3:56 PM
Salam pagi Jumaat sahabat semua.. Moga dipermudahkan urusan kita dihari ini, dibukakan pintu-pintu rezeki dan pintu segala kebaikan untuk kita... Aamiin...
 
 
kawan² semua..
 
Hidup indah dan bahagia dengan bersyukur

Indah x hidup kalau kita bahagia... bahagia x kita kalau kita sentiasa bersyukur dengan apa yang kita miliki sekarang... bagi aku.. aku cukup bahagia dan  bersyukur yang mendalam dalam kehidupan aku sekarang ni...
 
engkau lah kekasih hati.. ku ingin selalu denganmu agar terlepas rindu ini..
adakah kau merasakannn... sentuhan rindu ini sentiasa dihatimu..
semakin hari semakin kuat.. rindu, rindu rindu ku ini..
tak tertahanku menanggung... .
semakin hari semakin kuat cinta, cinta, cinta ku ini
tak sanggup aku berpisah sayanggggggg...
hmmmm... ♥ ♥  
 
sorry sayang papa. mama terjiwanggggg... ahaksss *blushing*

Kawan² tau x... bersyukur iaitu berterima kasih kepada sesame manusia lebih cenderung kepada menunjukkan perasaan senang menghargai... Bersyukur kepada Allah lebih cenderung kepada pengakuan bahwa semua kenikmatan adalah pemberian dari Allah. Inilah yang disebut sebagai syukur...

"Hai orang-orang yang beriman! Makanlah di antara rezeki yang baik yang kami berikan kepadamu. Dan bersyukurlah kepada Allah jika memang hanya dia saja yang kamu sembah. "
(Al-Baqarah: 172)

Semoga kesihatan dan kesejahteraan selalu menyelimuti kita semua.
sebenarnya hidup itu adalah lebih indah jika kita pandai bersyukur dan menikmati kurnia Tuhan yang telah Dia berikan dalam hidup kita. cuba kita fikir dan renung balik.. apakah nikmat yang Allah berikan pada diri kita selama ini ? banyakkk sangat kan kawan².. cuma kita je tak sedar.. Kita selalu bersyukur kalau diberi nikmat yang baru tapi kita lupa yang ada pada kita adalah nikmat yang besar. Cuba kita bayangkan sejak kita dilahirkan sampai sekarang.. berapa banyak nikmat Allah berikan yang belum kita syukuri. sampai tak terkira nikmat Allah beri.. betul x.. Oleh yg demikian.. sentiasa lah bersyukur tak kira nikmat yang baru diperolehi.. atau pun nikmat yang telah kita miliki.

Kata HAMKA “lihat lah bagaimana Allah membagi-bagikan nikmat-Nya”

Pernah x kita rasa bila kita hilang sesuatu milik kita.. tapi kita rasa kita telah kehilangan segala-galanya.. pernah x kita rasa kita dicemuh.. di fitnah di singkir.. dibuang.. dibenci.. dan banyak lagi masalah hidup yang kita lalui.. terasa ingin je lari dari kehidupan..rasa down je.. putus asa.. dan macam2 rasa negative tetapi usia kita tetap berjalan dan still menikmati kurniaan ALLAH.. betul x???

ada aku terbaca satu hadis yang diriwayatkan oleh Imam Muslim mengatakan…

“Bahawa pada akhirat nanti  Allah ambil orang yang paling menderita didunia dan dimasukkan kedalam surga dengan sekejap mata lalu Allah Tanya wahai polan apakah kau pernah merasakan derita dalam hidup.. dan ia berkata tidak aku tidak pernah merasa derita dalam dunia wahai Tuhan”.. hanya dalam sekejap mata dia lupa dengan cerita deritanya dalam hidup. Lalu Allah ambil orang yang paling nikmat dalam dunia ini lalu Allah masukkan kan ia kedalam neraka dengan sekelip mata lalu Allah Tanya wahai polan apakah kau pernah merasakan nikmat  hidup dalam dunia? lalu ia menjawab tidak aku tidak pernah merasa nikmat dalam hidup.. hanya dengan sekelip mata dia lupa akan nikmat yang ia rasakan dalam hidup.”
 
Sebenarnya kalau Allah tidak memberi kebahagiaan kepada kita.. orang lain juga tak boleh nak membahagiakan kita.. sebab itu urusan Allah.. Allah mahu kita sentiasa sujud padaNya.. serah diri dan tawakal padaNya.. sentiasa mendekatkan diri padaNya.. nescaya kita akan rasa nikmatnya kebahagiaan..


“Diceritakan bahwa pada suatu malam seorang ulama bernama al-Fudhail bin 'Iyadh membaca Al-Qur'an surat Al-Balad ayat 8 sampai 9 ini, lalu ia menangis. Maka orang-orang yang melihatnya menanyakan apa yang membuatnya menangis? Ia menjelaskan, "Tidakkah engkau memasuki malam harimu dalam keadaan bersyukur kepada Allah swt yang telah memberikan dua mata kepadamu dan dengan dua mata ini engkau dapat melihat? Tidakkah engkau memasuki malam harimu dalam keadaan bersyukur kepada Allah swt yang telah menjadikan untukmu satu lidah yang dengannya engkau dapat berbicara?" Fudhail terus menerus menyebutkan organ-organ seperti ini dengan mengajukan pertanyaan retoris yang sama.”

Kawan2... Orang yang selalu hidup dengan bersyukur bila ditimpa masalah .. dia tidak akan mengeluh tetapi... kata  Al Qur’an ... iman akan bertambah dan kita kena selalu mengucapkan

“Hasbunallah wa nikmal wa kil”
cukuplah bagi kami ni Allah tempat kami serahkan segala urusan.

Syukur ni sebenarnya lebih tinggi dari pada sabra sbb Ramai yg terpaksa bersabar tetapi belum tentu dapat nikmat untuk bersyukur. Manfaat syukur akan dpt kepada orang yang bersyukur, hati jadi lebih tentram... Sebab bersyukur sama dengan mengingat kebaikan-kebaikan yang diberikan oleh Allah
 
Orang yang paling bahagia adalah orang yang pandai bersyukur. betul x???

  salam penuh ikhlas dan syukur yang mendalam

2 comments:

Farihah Sahidan said...

Alhamdulillah.....hope kekal bahagia hingga syurga...u r lucky woman..

itawazilas said...

Terima kasih @Farihah Sahidan

 

»Dateen Sewri« Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review