Tuesday, July 1, 2014

Dilema Hutang yang tak bayar²..

Posted by itawazilas at 12:07 PM
Assalamualaikum...

Nak kongsi pendapat lah tentang HUTANG... semua orang pasti pernah berhutang... tak kira la dengan bank ke.. dengan mak ayah ke.. dengan adik beradik ker.. dengan kawan2 ke.. betul kan... Masalahnya.. hutang ni dibayar atau dibuat tak tau.. bagi aku.. hutang ni wajib dibayar dan dituntut...pernah x terpk.. sebelum kita pinjam duit tu.. ape akan terjadi dgn relationship.. mesti ada jurang kan... pk pk kan lew...




Kalau aku sebagai pemberi hutang.. selagi aku hidup.. Aku akan tuntut... bukan apa.. mmg aku percaya.. Rezeki itu mmg milik Allah tapi kita harus juga berusaha untuk dapatkan balik apa yg Allah pinjamkan kpd kita spy kita blh manfaatkan kpd yg lebih berhak. betul x.. daripada kita biarkan org yg hutang kita tu leka dgn duit2 dia.. baik kita tuntut.. lagi plak bila tgk hidup mewah dia.. pakai hp 2-3 biji.. beli itu beli ini.. pegi sana.. pegi sini... cehhh... ade plak duit mehh... tapi bila kita tuntut hutang.. ada2 je alasan kann... mak sakit laa.. kucing sakit laa.. gepren nak pakai duit laa.. motor/kete problem la.. nak guna duit.. lahhh.. kita tuntut hutang.. bukan nak berhutang... pelik x situ.. hahaha... hurmmm.. sekurang2 nya.. kalau kita tuntut hutang... kurang la dosa hutang dia kalau x de nak bayar langsung.... apa2 pun kena yakin dgn Allah dan usaha utk dpt kan hutang tu sebelum berserah...



Ramai yang kata.. tak pelah.. niat sedekah je hutang tu... 
MUSTAHIL laa... satu hari nnt.. ko akan bunyi jugak pasal tu.. walaupun da berkurun lama.. so bagi aku.. baik tuntut aje lah.. kalau tuntut.. org berhutang tu akan byr jugak... melainkan korang betul2 nak jaga persahabatan.. dan melupakan hutang2.. tapi aku tak bape setuju la dgn ni.. sampai 1 masa ko akan terdetik gak dlm hati pasal hutang.. dan akan mengharapkan balasan... percaya la...

Pernah  x korang minta hutang.. pastu kena maki hamun... walawess.. ni lagi gila.. dia hutang kat kita.. kita plak kene hamun.. phuiiiii!!!... ni jenis tak tau malu kottt.. tak sedar diri dan mmg kaki penghutang... kadang2 kita kena la pk.. org yg tuntut hutang ni .. mayb dia betul2 terdesak ke nk guna duit.. kan.. kena la give n take.. time ko susah.. org boleh je tolong ko.. time kita susah.. merayu tuntut hutang..(mcm kita plak berhutang)... ko leh wat dek jee.. wat bodo jek.. sape tak bengang kannn.... 

Janji kosong... haa.. ni jenis berjanji nak byr hutang la.. ok2.. minggu depan aku byr.. duit masuk aku bayar... choiiiiiii..... bape kali minggu depan dah... tak de gak bayar hutang... agak2 apa perasan org yg tunggu hutang die dibayar tu... sakit jiwa tak?? sebab buat orang mengharap.. elok la.. aniaya orang macam tu kannn... Ingatttt.... DOA ORANG TERANIAYA DIMAKBULKAN... ni kategori apa ni.. penipu dah ni... pembohong.. kalau sekali dah berbohong.. hurmmm sampai bila2 la dia sedap berbohong kot... korang tau x?? Kemuncak segala dosa ialah bohong.
Dua perkara yang sentiasa mengiringi bohong ialah banyak berjanji dan banyak memberi alasan.




Dengan Hutang ni... menghalang kita masuk syurga tau x... berdosa besar kalau kita sengaja tak mau byr hutang.. ada terjumpa ni kat FB.. cuba baca dan faham.. fikir diri sendiri tu...

Soalan:-

Apakah hukum bg orang yang sengaja tidak mahu membayar hutang? Bagaimanakah dengan amalanya,
Apakah hukum menganiayakan orang yang telah membantunya dengan ikhlas?

 Jawapan
Berdosa besar bagi orang yang sengaja tidak membayar hutang. Seseorang yang suka melewat-lewatkan bayaran hutang setelah berkemampuan untuk membayar-nya, boleh mendatangkan kesan buruk dalam hidupnya bukan sahaja di dunia bahkan di akhirat antaranya :
i. Hidup akan ditimpa kehinaan dan hilang maruahnya.   
ii. Hidup mereka tidak akan mendapat keredhaan dan keberkatan   Allah.   
iii. Perbuatan mereka itu digolongkan dalam perbuatan zalim.   
iv. Amalan kebajikan mereka tidak akan diterima.

Sabda Rasul S.A.W.  Maksudnya : “Penangguhan hutang oleh orang yang berkuasa membayarnya, adalah satu kezaliman, halal maruah dan hukuman ke atasnya (iaitu pemberi hutang boleh mengambil tindakan ke atas diri dan maruahnya)

(Riwayat Ibnu Majah)
 Sabda Rasul S.A.W.  Maksudnya : “Kurangkan dirimu daripada melakukan dosa, maka akan mudahlah bagimu ketika hendak mati. Kurangkan daripada berhutang nescaya kamu akan hidup bebas”.  (Riwayat Baihaqi)

Nampak x yg kaler merah tuuu??? bahaya x?? tapi kalau da diambil tindakan.. dah di aibkan.. dah wat report polis semua.. mak bapak dah tau ke.. tak bertindak jugak... mmg tak tenang la kau dunia akhirat.. tak bahagia la kau sampai ke anak cucu.. jangan sampai disumpah orang tak halalkan hutang tu.. haaa.. hidup la kau dgn hutang yg x halal... sampai ke anak cucu... makan dgn berdarah dagingkan harta yg tak halal. Oleh yg demikian walaupun sakit hati mcmmana pun kita wajib bersabar dan serahkan kpd ALLAH..mudah-mudahan ALLAH bagi ganjaran atas kesabaran kita dan memberi hidayah dan pengajaran kpd orang yg sengaja tak mahu bayar hutang... sentiasa berdoa..
yg penting ingat ALLAH maha adil...maha bijaksana... maha penyayang, maha pemurah.





0 comments:

 

»Dateen Sewri« Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review